söndag 19 september 2010

Valet 2010 - hur skulle jag göra?

Allt började sekunderna innan jag klev in i själva röstlokalen.
Hur skulle jag göra med valsedlarna? Ta emot? Inte ta emot?
Vilken position skulle jag inta?
Kom fram till att det fanns sex olika tillvägagångssätt:

1. Den anonyme - ta sedlar från alla partier för att inte röja min partitillhörighet

2. Den tuffe - resolut gå fram till min partirepresentant

3. Den försiktige - med högt huvud passera alla och ta sedlarna inne i röstlokalen

4. Den livrädde - smyga in bakom valsedelsutdelarna, därefter försvinna spårlöst

5. Den bittre - inleda högljudd diskussion med en utvald partirepresentant

6. Den påläste - ha med mig mina egna valsedlar i en vit kartong med rött snöre

Nåväl. Valde ett av dessa alternativ.
Väl inne i vallokalen hittade jag två andra typer.

A. Den som inte visade NÅGON vilka tre valsedlar han höll i sin hand (se 1, 3 och 4)
B. Den som låtsades inte vara medveten om att han visade ALLA sin partitillhörighet (2)

Vinnare? Samtliga, givetvis. För vi gick alla och röstade.

Hans