måndag 6 september 2010

Rubriker i reklam

Tycker om att läsa reklam. Inte alltid för själva erbjudandet, utan för
att försöka förstå hur företaget som annonserar faktiskt har tänkt.

Några exempel på annonser saxade ur måndagens Metro:

Bra:
"Snö i september"
(Resebyrå)
Kort och beskrivande rubrik.
Kanske jag bokar min nästa skidresa via dem.

Mindre bra:
"Varför inte uppleva exotiska destinationer medan du lutar dig tillbaka i din solstol?"
(Annan resebyrå)
Kanske den längsta rubrik som någonsin publicerats i en annons?
Paraderar i floskler.

Bra:
"Vem kan erbjuda dig allt detta?""
(Optikerkedja med butiker)
Kaxig rubrik ställd som en fråga (alltid vågat).
Företaget besvarar dock frågan förtjänstfullt i fyra punkter. Genomtänkt.

Mindre bra:
"Progressiv Pentax-glas fr. 1:-. 999:- rabatt på alla progressiva glas"
(Annan optikerkedja, även denna med butiker)
Förvirrande.

Så fick jag detta sagt. Känns bra.

Hans