lördag 15 november 2014

YouTube lanserar nu sin streamingtjänst



Medan Spotify träter med Taylor Swift så koncentrerar andra sig på mer produktiva saker. Efter åratal av rykten lanserar nu på måndag YouTube (Google) sin streamingtjänst - Music Key - för prenumeranter. Detta sker initialt med en annonsfri beta-version tillgänglig via "invites-only" på den amerikanska marknaden samt i sex utvalda europeiska länder England, Irland, Italien, Spanien, Portugal och Finland.

Kundunderlaget är enormt - YouTube ansvarar själva för 70% av all musikkonsumtion världen över, och varje minut, dygnet runt, laddas det upp mer än 300 timmar video.

Så varför lanserar YouTube sin prenumerationstjänst just nu?

 

Svaret ligger i den ökande konkurrensen på streamingmarknaden. Apple, med sitt förvärv av musiktjänsten Beats Music, villl börja positionera sig inom området. Detsamma gäller Amazon, vars tjänst Prime Music med sin begränsade musikkatalog, har samma avsikt. Och Spotify, med sina 15 miljoner prenumeranter, har ett försteg. Men, som en företrädare för företaget Audiam, specialiserade på att administrera digitala rättigheter, säger: "YouTube är redan Spotify, om du sluter ögonen."

Sitt enorma, potentiella, kundunderlag till trots behöver inte betyda att YouTube automatiskt blir framgångsrikt inom digital musik. I samband med att Taylor Swift släppte sitt album, erbjöd Microsoft kunder att ladda ner det för $0,99. Vid avräkning veckan efter visade det sig att detta knappt var skönjbart i försäljningsstatistiken.

Kanske är det just YouTube och deras tjänst Music Key som lyckas. Från och med måndag kommer vi börja få svaret.

(Källa: Billboard, artikeln publicerad 14 november)