lördag 22 november 2014

Om turnéer, distributionssätt och Sean Parker


 

Fler och fler ger nu sin syn på ersättningsbråket mellan Spotify och Taylor Swift. En av dem är Dave Grohl, frontfigur i Foo Fighters. Så här sa han
i en intervju för sajten Digital Spy i förra veckan:

"Personligen bryr jag mig inte ett skit. Men det kanske bara är jag, jag ska ju spela på Wembley två gånger nästa sommar."

Så långt kanske inte ett så uppseendeväckande uttalande. Men han fortsätter:

"Vill du att folk ska lyssna på din musik? Ge dem din musik då. Sedan åker du ut och spelar. Gillar folk att höra din musik så kommer de att gå på din konsert. För mig är det så enkelt, det var så det brukade fungera."

Grohl är långt ifrån ensam om denna inställning. Artister, oftast de som skriver sina egna låtar, men kanske främst icke branschfolk har använt detta argument i åratal - att konserter och turnéer per automatik ger intäkter. Men detta resonemang haltar.

Turnéer kan innebära stora inkomster - för större artister

Vad är definitionen av en stor artist? Svaret varierar givetvis beroende på vem du frågar, men många skulle nog säga att hon/han eller gruppen har haft ett antal internationella listframgångar och på så sätt har byggt upp en stor skara fans.

Förutom biljettintäkter tjänar artister, under turnéer, pengar på merchandise, alltså kringprodukter, såsom till exempel CD-skivor, t-shirts och så kallade "meet and greets", där fans vid exklusiva träffar får möta sin idol bakom scenen, ofta till ett högt pris, inte sällan tusentals dollar.


Så hur marknadsför sig då mindre artister 2014?

Svaret ges bland annat i en Q&A med låtskrivaren/producenten David Foster för ett par veckor sedan på Facebook, där han fick frågan:
Q: ”Hur ska jag göra för att komma ut med min musik?”
A: ”Låt mig ge tre förslag: 1. Via sociala medier. 2. Sociala medier. 3. Sociala medier.

Möjligheter att marknadsföra sig (gäller inte bara musik) är alltså i dag enorma jämfört med 2004, då MySpace dök upp. Facebook lanserades på riktigt fyra år senare.


Flera unga artister kommer i dag fram via olika talangtävlingar såsom Idol, The X Factor och Got Talent. Men även via YouTube, där en okänd sångare/sångerska eller grupp snabbt kan bli ett "klickfenomen" och bli erbjuden ett skivkontrakt.

Men dessa tillhör bara en bråkdel av de ambitiösa killar och tjejer som spenderar ändlösa nätter i sina replokaler för att få chansen att kunna försörja sig på musik.


Följaktligen kan alltså David Fosters tre råd vara värda att lyssna på:
Sociala medier, sociala medier, sociala medier.

 

Om distributionen av musik - från skivaffären till nätet på bara 120 år

 

1894 slår världens första skivaffär Spillers Records upp sina dörrar i Cardiff, England

1999
lanserar Sean Parker, tillsammans med bröderna Shawn och John Fanning, den illegala fildelningssajten Napster. (Mer om Parker nedan.)

2003 dyker den kanadensiska sociala nätverkssajten Friendster upp. Företagets koncept kopierades i vissa delar och...

2004 gör MySpace entré på nätet, där en av ägarna i dag är Justin Timberlake


2008 ser Spotify dagens ljus och som i dag (november 2014) har fler än 50 miljoner användare, varav 12,5 är betalande

2014 lanserar YouTube/Google sin betaversion av sin streamingtjänst Music Key (skedde den 18 november). YouTube står i dag för 70% av all musikkonsumtion på nätet.

2015 knackar både Apple Beats och Amazon Prime Music på dörren, med flera


När det gäller spridande av musik så är det främst en person som kan ta åt sig äran för detta - Sean Parker - grundaren av Napster. Om inte han och hans kompisar hade kommit på idén med fildelning, så hade troligtvis någon annan gjort det.

 



Om Sean Parker:

1999 lanserade Parker, tillsammans med bröderna Shawn och John Fanning, den illegala fildelningssajten ”Napster”. På grund av/tack vare ett beslut i amerikansk domstol tvingades sajten två år senare att stänga. Napster hade som flest 80 miljoner registrerade användare.

2004  kom Parker för första gången i kontakt med Facebook, som ursprungligen hette ”The Facebook” (thefacebook.com). Ett par månader senare fick Parker titeln ”founding president” för Facebook. Mindre än ett år senare, 2005, avgick Parker från sin post.

2009
började Sean Parker söka efter ett företag som han, med sin erfarenhet från Napster och på legal väg, kunde investera pengar i. En vän visade honom Spotify och Parker skickade den svenske grundaren Daniel Ek ett e-mail. Ett år senare investerade Parker $15 miljoner i det svenska företaget, i vars styrelse han nu sitter.

2014 uppgår Sean Parkers förmögenhet till mer än $3,1 miljarder