fredag 23 juli 2010

Chris Anderson - what a writer! Eller...?

Ibland gillar man helt enkelt inte böcker, trots att man "ska".
The Long Tail och Free, av samme författare Chris Anderson, är två av dom.

Bakgrund:
Chris Anderson är sedan 2001 chefredaktör för den amerikanska tidskriften Wired. I oktober 2004 skrev han en uppmärksammad artikel för sin tidning med rubriken "The Long Tail", ett uttryck han uppges ha myntat.

Artikeln byggde på att företag snarast möjligt måste förstå att deras framtida vinster skulle ligga i att "sälja mindre men till fler". Detta med Internet 2.0 (läs nedladdning) som grund.

Uppmärksamheten bland tidningens läsare blev så stor att Anderson beslutade att skriva en bok med just titeln "The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More". Den utkom 2006, blev omedelbart hyllad till skyarna och placerade sig bland annat högt på New York Times Nonfiction Best Sellers list.
(By the way, boken The Long Tail kostar $10.85 på Amazon.)

Ville verkligen gilla denna bok. Tro mig. Men efter ha läst den störs jag av hur ofta Anderson nämner termen The Long Tail (jag läste den på svenska, så uttycket blev "den långa svansen"). I vissa stycken förekom det 4 gånger, i andra 14, eller fler.

Hur som helst, Chris Anderson fick vatten på sin amerikanska kvarn och kom 2009 ut med en ny bok: Free: radikalt pris - ny ekonomisk modell. I denna skriver han att "allt digitalt kommer bli gratis".
Även denna bok hyllades av kritiker. Och även denna bok är en jag helst skulle ha velat slippa läsa. Den gör mig stundtals faktiskt vred. Inte för att jag är introvert och en bakåtsträvare, Internet, i synnerhet 2.0, är det bästa som har hänt oss användare, inte minst tack vare Microsoft och Google, men att ägna en hel bok till att hylla "gratis", utan att förklara varför, är fel.
(By the way, boken Free kostar $10.87 på Amazon)

Hans