måndag 15 december 2014

Så skriver du den bästa tweeten

Höll i helgen en kurs i sociala medier. Den första genomgången handlade om hur man skriver den "perfekta" tweeten, som företag. Gav följande sex råd:

1. Tänk innan du skriver
* Är din tweet över huvud taget intressant för dina läsare?
* Så pass att de kan tänkas retweeta den?
* Vem/vilka vill jag nå med min tweet?
* Ger den mervärde för dina läsare?
* Vad är ditt mål med din tweet?

Tips:
Se varje tweet som en mikrokampanj inom marknadsföring där du dessförinnan har identifierat din målgrupp samt målsättning för din tweet. Om du vet vilken som är din målgrupp så är det dags att fundera över "har den någon nytta av det jag skriver?". Lyckas du med detta så har du kommit mycket långt.

2. Kolla alltid dina länkar
Lägger du in en länk i en tweet, som numera automatiskt kortas ner av Twitter, kolla att den fungerar. En trasig länk eller en som inte leder dit du önskar är dålig publicitet.

3. Lämna utrymme för retweets (viktigt)
En bra tumregel är att skriva 100 - 120 av 140 tecken i en tweet. På detta sätt lämnar du utrymme för dina läsare att skriva sina, ofta värdefulla, egna korta kommentarer när de retweetar (vidarebefordrar) något du har skrivit.

Rättelse:
Tipset ovan gällde tidigare, men inte längre. I dag är det viktigare med så kallade "äkta retweets", vilket innebär att när man trycker på retweetknappen, utan att ha lagt till en egen kommentar, även om det skulle finnas utrymme, så är det originaltwittrarens avatar som syns = god kutym. (Tack till Ulrika Good.)

4. Använd sparsamt med hashtags
En studie visar att om du väljer att ange hashtags (till exempel #nånting), begränsa antalet till en, max två i en och samma tweet, inte fler. Och skriv aldrig någonsin ut en "rolig" hashtag (till exempel #mums). Dessa uppfattas oseriösa.


5. Var dig själv
Låter kanske självklart, men så är det inte alltid på Twitter. Om du skriver för ett företag, se till att du och ledningen kommer överens om att du/ni konsekvent använder din/er egen stil. De mest framgångsrika företagen på Twitter har lyckats kombinera personlighet med professionalitet.

Tillägg:
Följde för något år sedan ett svenskt mindre reseföretag på Twitter. Hon som twittrade var briljant - alltid informativ men samtidigt med en egen, avslappnad stil. Och dessutom avslutade hon alla sina tweets med sitt förnamn. Efter ett tag upphörde dessa varma rader och ersattes av formella tweets, till exempel "Vill du resa billigt till Khao Lak?". (I samma tweet en bild på en sandstrand plus en länk till reseföretaget. Dessutom inte längre ett ord var Khao Lak låg, för de som inte visste det.) När jag slutade följa detta företag, vilket skedde strax efter den formella tonen inleddes, hade de cirka 23.000 followers. I dag har de färre än 9.000.

6. Marknadsför inte dig själv, din produkt eller tjänst genom tjat
För cirka tre veckor sedan twittrade en relativt känd politisk tv-kommentator att han hade skaffat en Facebooksida. Sedan dess har han gång på gång upprepat "följ/gilla min sida på Facebook" i sina tweets. När jag första gången gick in på sidan hade han 751 Likes. I dag, tre veckor senare, har han 760 stycken.

Sensmoral/tips:
Tjata inte på Twitter - det får ofta motsatt effekt.

7. Ditt Twitter-konto (företag eller privat) måste innehålla tre saker:

A. En avatar (profilbild)
B. En kort beskrivning om företaget (dig)
C. En länk till företaget eller till en referens
Saknas dessa saker så uppfattas du som oseriös.

Källa:
Som visst underlag för detta blogginlägg ligger artikeln "The Art of Writing the Perfect Tweet", publicerad på nätet i oktober 2014. Inlägget hade dock inte varit möjligt att skriva utan personlig erfarenheter från Twitter, mitt konto skapat 2011.