(Inlägget uppdaterat den 5 december, längst ner.)
"Nya" Billboard 200, den amerikanska albumlistan, hade premiär i går onsdag. För första gången redovisar man inte bara försäljningssiffror baserade på antalet fysiskt sålda skivor. Nya listan innehåller från och med nu även digitala nedladdningar och streams.
Taylor Swift återtog listans förstaplats med sitt album "1989", hennes hittills fjärde topposition efter att förra veckan ha legat på plats två.
Men, det kanske mest spännande här är att Swift, som bekant, valde att inte göra sitt nya album tillgängligt via Spotify. Däremot ligger det ute på ett flertal andra streamingtjänster.
Anledningen till att Swift återigen ligger överst på Billboard 200 är alltså att hennes album fortsätter att sälja via fysiska skivor och digitala nedladdningar, i form av det som kallas "track equivalent albums", det vill säga att 10 nedladdade låtar från ett och samma album i försäljningsstatistiken motsvarar ett fullt album, samt via andra streamingtjänster än Spotifys.
I sin krönika i Dagens Industri Weekend den 21 november gav Jan Gradvall sin förklaring till varför Taylor Swift, efter att hennes album släppts, valde att exkludera Spotifys streamingtjänst. I Gradvalls artikel ställs frågan:
Är Taylor Swift emot streaming överhuvudtaget?
Gradvalls svar är:
"Nej, vad hon vänt sig mot är att Spotify både erbjuder ett gratisalternativ och ett betalalternativ. Hennes låtar ligger kvar hos andra streamingtjänster som Wimp, Rhapsody och Beats Music. Spotifys argument för att hålla kvar vid gratisalternativet är att det är endast så man håller lyssnare bort från fildelning och Pirate Bay."
Slutsats:
Alla lyssnar vi på musik, mer eller mindre ofta - men vi har en sak gemensamt: vi älskar varje sekund. Låtarna, musikproduktionerna och arrangemangen.
De som skapar dessa tre magiska minuter och 40 sekunder måste få tjäna pengar på det de gör.
Uppdatering 5 december:
Efter att Taylor Swift dragit tillbaka samtliga sina låtar från Spotify, den 3 november, sköt hennes antal views av officiella videos och Vevo-streams på YouTube i höjden - från cirka 12,5 miljoner (dagligen) till veckan senare cirka 24 miljoner. Diagramet nedan redovisar antalet views på YouTube perioden 28 september till och med 16 november.