(Uppdaterad den 5 november, längst ned.)
(Uppdaterad den 24 november, allra längst ner.)
För en vecka sedan släppte Swift sitt nya, kritikerrosade, album "1989". I dag bad hon att Spotify skulle ta bort samtliga hennes låtar från musiktjänsten. Vilket de också har gjort. Och sedan i eftermiddags vädjar företaget på Twitter att hon ska komma tillbaka.
Förutom denna vädjan inledde Spotify en kampanj på Twitter med hashtaggen "justsayyes", där followers uppmuntras att påverka Swifts beslut. Och här är det intressant att läsa kommentarerna, åtminstone 10% av dom:
75% vädjar att hon ska komma tillbaka
15% rasar över hennes beslut
10% rasar över Spotifys (låga) ersättningar*
* 70% av Spotifys intäkter går, enligt företaget, tillbaka till musikbranschen, det vill säga till de fyra största skivbolagen som alla är huvudägare i Spotify, det är alltså dessa som betalar ut ersättning till upphovsmän och artister, inte Spotify.
Taylor Swift själv ligger på ett oberoende amerikansk skivbolag men använder ett av de fyra stora för sin distribution.
Och detta kan vara skälet till att hon har låtit ta bort sina låtar från Spotify – ett oberoende skivbolag tjänar knappt någonting.
Ett annat kan vara att hennes skivbolag ryktas att vara till salu.
En personlig analys:
1./ Att Taylor Swift ber Spotify ta bort hennes låtar är ett vågat drag, inte minst marknadsföringsmässigt. Utan tvekan kommer mängder av musiktjänstens 40 miljoner användare ogilla detta beslut. Värt att notera dock är att av dessa är det endast var fjärde användare, alltså 10 miljoner, som betalar för tjänsten, 75% använder den reklamfinansierade gratisversionen. (Spotify lanserades 2008.)
2./ Men att ta bort låtarna kan visa sig vara ett genidrag för hela musikindustrin. Gissningsvis har alla inblandade i branschen, ända sedan ryktet startade att Swift skulle släppa ett nytt album, följt händelseutvecklingen, både marknadsföringsmässigt, men kanske främst försäljningsmässigt.
På onsdag kommer siffror över hur många fysiska CD-skivor samt downloads (läs iTunes) som Swift har sålt den första veckan. Mycket pekar, enligt tidningen Billboard, på att albumet "1989" under sju dagar har sålts i över 1,3 miljoner exemplar.
Når hon över 1,320,000 så blir Swift den kvinnliga artist som har sålt flest album i USA under en vecka - någonsin. Britney Spears toppar fortfarande denna försäljningslista med sitt andra album "Oops!... I Did it Again" som under en vecka i maj 2000 såldes i 1,319,000 exemplar.
Överstiger ”1989” 1,325,000 så blir albumet det mest sålda under en vecka sedan 2002 då Eminem gav ut ”The Eminiem Show”. Alltså – två rekord kan vara inom räckhåll.
Och detta är precis vad skivindustrin behöver, det vill säga att visa att det fortfarande går att sälja skivor.
Uppdatering onsdag 5 november gällande försäljningssiffrorna i stycket ovan:
Albumet "1989" sålde 1,287,000 exemplar/downloads första veckan. Britney Spears behåller sitt rekord som den kvinnliga artist som har sålt flest album under en vecka i USA.
Uppdatering måndagen 24 november, också denna gällande försäljningssiffrorna:
Av de 1,287,000 sålda exemplaren bestod närmare hälften, 620,000, av digitala album (iTunes).