Tycker om att läsa reklam. Inte alltid för själva erbjudandet, utan för
att försöka förstå hur företaget som annonserar faktiskt har tänkt.
Några exempel på annonser saxade ur måndagens Metro:
Bra:
"Snö i september"
(Resebyrå)
Kort och beskrivande rubrik.
Kanske jag bokar min nästa skidresa via dem.
Mindre bra:
"Varför inte uppleva exotiska destinationer medan du lutar dig tillbaka i din solstol?"
(Annan resebyrå)
Kanske den längsta rubrik som någonsin publicerats i en annons?
Paraderar i floskler.
Bra:
"Vem kan erbjuda dig allt detta?""
(Optikerkedja med butiker)
Kaxig rubrik ställd som en fråga (alltid vågat).
Företaget besvarar dock frågan förtjänstfullt i fyra punkter. Genomtänkt.
Mindre bra:
"Progressiv Pentax-glas fr. 1:-. 999:- rabatt på alla progressiva glas"
(Annan optikerkedja, även denna med butiker)
Förvirrande.
Så fick jag detta sagt. Känns bra.
Hans