torsdag 21 maj 2015

Tidal vs Spotify - 7 veckor som konkurrenter


Tidal höll sin presskonferens i New York den 30 mars. På scenen stod Jay-Z och 14 av de 16 artister som i samband med lanseringen blev delägare i företaget. Ambitionen var hög: överlägsen ljudkvalitet utlovades, högre ersättningar till artister och upphovsmän likaså.

Så var står Tidal i dag, sju veckor efter att streamingtjänsten sjösattes?
Här en sammanfattning:


Ersättning
Hur pass mycket mer Tidal betalar artister och upphovsmän, jämfört med sina streamingkonkurrenter, är fortfarande oklart.
(Se stycket "Skivbolagen utbetalar ersättning, inte streamingföretagen" nedan.)

Ljudkvalitet
Tidal erbjuder CD-kvalitet till skillnad mot sina konkurrenter, förutsatt att musiken spelas
via en dator och inte en mobiltelefon 

Pris
$19,99 per månad, 100% mer jämfört med till exempel Spotify, förefaller hämma Tidals tillväxttakt

Ledning
Mindre än tre veckor efter lanseringen avskedade Tidal 25 personer, inklusive sin VD

Artistsupport
Kanye West, en av Tidals nyblivna delägare, har på Twitter vacklat fram och tillbaka gällande streamingtjänsten

Prenumeranter
I en intervju för BBC, publicerad den 26 april, sa Jay-Z att Tidal hade fler än 770.000 prenumeranter. Detta att jämföra med Spotifys sammanlagt 60 miljoner användare varav 15 miljoner är betalande prenumeranter.

Notera:
- Tidal erbjuder ingen gratistjänst till skillnad mot till exempel Spotify
- Tidal lanserades den 30 mars i år, Spotify lanserades i oktober 2008

Skivbolagen utbetalar ersättning, inte streamingföretagen
En vanlig missuppfattning är att streamingföretagen, till exempel Tidal och Spotify, ersätter artister och upphovsmän. Det gör de inte - streamingföretagen betalar skivbolagen och musikförlagen som i sin tur ersätter sina artister respektive upphovsmän.

Källor:
The Guardian
Mashable
Forbes
New York Daily News
BBC